Problem kolizji ptaków z przeszkleniami zidentyfikowano już blisko 30 lat temu, w Kanadzie i USA. W Polsce to antropogeniczne zagrożenie jako problem dopiero raczkuje i nadal jest nieznany społeczeństwu, a już na pewno nie jego rozwiązania. Ptasim kolizjom z szybami poświęcimy majowy cykl postów na naszym fanpege’u FB. Obserwuj nas. Dowiesz się, dlaczego naklejki z sylwetkami czarnych ptaków nigdy nie spełniały swojej funkcji i jakie rozwiązania przez kilkanaście lat testowano, poprawiano, by uzyskały tak wysoką skuteczność. Napiszemy o tym, dlaczego ptaki uderzają w szyby, nie dostrzegają tego zagrożenia i jakie przyczyny podnoszą ryzyko kolizji. Pokażemy też, jak zabezpieczyliśmy okna w Ostoi.
Naukowcy opracowali rozwiązania w zakresie:
Rozwiązań projektowych np.
– stosowania szkła mlecznego i kolorowego
– stosowania zewnętrznych żaluzji
– zmniejszania powierzchni szkła, w tym okien
– używania szkła, które nie jest tak bardzo refleksyjne
Optymalizacji użycia światła wewnątrz i na zewnątrz budynków. Zanieczyszczenie światłem nocnego nieba to kolejne nieznane zagrożenie, zwłaszcza dla nocnych migrantów.
Rozwiązań aranżacyjnych np.
– odpowiedzialna, przyjazna dzikim zwierzętom architektura krajobrazu, planowania zieleni,
– naklejanie na okna folii UV i innych produktów podobnej linii,
– naklejanie na zewnętrzną stronę okna markerów graficznych.
W Ostoi użyliśmy przetestowanych oryginalnych kanadyjskich markerów graficznych dla domowych przestrzeni – Feather Friendly Residential. Zdarzało się wcześniej że na nasze okna wpadały ptaki wróblowe. Zwłaszcza zimą, gdy korzystały z naszego karmnika. Od ponad 2 lat nie mamy problemu kolizji!
Święta zasada to „ZASADA DŁONI”! Żeby okno stało się widoczne dla ptaków musi mieć naniesione kontrastowe elementy graficzne muszą być w odległościach nie większych niż złożona dłoń dorosłej osoby. W przybliżeniu 5 x 10 cm.
Co jeszcze możesz zrobić?
- Zasłoń na noc okna (zwłaszcza, gdy do późna oświetlasz pomieszczenia).
- Zrezygnuj z oświetlania przydomowych terenów zielonych i elewacji – zastosuj oświetlenie z czujkami ruchu.
- Jeśli masz duże okna a budynek ma niebezpieczne przeszklenia osiowe, narożne, tarasy i balkony to nie narażaj ptaków na to zagrożenie. Zrezygnuj z karmników, pojników dla ptaków. Ustaw je w innym miejscu – przyjaznym.
Problemem ptasich kolizji w naszym kraju jako główny cel statutowy przyjęły dwie organizacje:
A jak pomóc ptakom, które przeżyły uderzenie i są tylko oszołomione?
1. Przygotuj odpowiedniej wielkości pudełko. Optymalne jest takie, by ptak nie turlał się w nim narażając się na dodatkowy ból i urazy
2. Zrób w nim dziurki wentylacyjne.
3. Złap ptaka delikatnie ale pewnym ruchem. Nie bój się prosić o pomoc osób obok Ciebie.
4. Schowaj oszołomionego ptaka do pudełka.
5. Jeśli interweniujesz podczas spaceru z psem, zabezpiecz go w bezpiecznej odległości, by nie stresował ptaka.
6. Przetrzymaj go w cichym, spokojnym miejscu, w pomieszczeniu bez ludzi i domowych zwierząt.
7. Sprawdź stan ptaka po 1-2 godz. stan ptaka. Najlepiej na zewnątrz, by nie uciekł w pomieszczeniu
8. Jeżeli ptak doszedł do siebie to po uchyleniu klap samodzielnie wyleci.
9. Jeżeli ciągle jest oszołomiony, przetrzymaj go kolejną godzinę i ponów próbę.
Jeśli ptak nie poleci, skontaktuj się z najbliższym ośrodkiem rehabilitacji lub gabinetem z nim współpracującym.
Post powstał w ramach kampanii edukacyjnej „Rok w przyrodzie” edycja 2021 dofinansowanej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Krótki filmik o zabezpieczaniu ptaków kolizyjnych i o tym, jak zabezpieczyliśmy okna w naszym Ośrodku.